SARO bracht op 8 april 2020 advies uit over de alternatievenonderzoeksnota (verder AON) betreffende het complex project ‘Noord-Zuidverbinding Limburg’.
De raad erkent dat voorliggend complex project kadert in de beslissing van de Vlaamse Regering van 26 maart 2018 om een geïntegreerde oplossing uit te werken voor de complexe leefbaarheids- en bereikbaarheidsproblemen in de regio Noord-Zuid Limburg.
De raad vindt het positief dat dit complex project het verkeerskundig aspect en de bereikbaarheidsproblematiek koppelt aan een brede maatschappelijke visie waarbij meerdere aandachtspunten worden betrokken. Het is tevens positief dat de verschillende alternatieven op tafel liggen en evenwaardig behandeld zullen worden.
De raad legt in voorliggend advies de nadruk op volgende aandachtspunten:
- De raad ondersteunt de verbrede aanpak en vraagt – in het kader van de beoogde duurzame mobiliteit – om voor alle deelzones het onderzoek op een voldoende gedetailleerde doch wel op strategische niveau te voeren, zowel wat betreft de N74, de Spartacus Lijn 3, de fiets- (F74) en voetgangersmobiliteit alsook de oost-west oversteekbaarheid van de N74 zelf. SARO legt tevens de nadruk op duurzame ruimtelijke ontwikkeling.
- De raad heeft veel vragen bij het complex geheel van ambities en bouwstenen waarbij dan nog eens een differentiatie wordt gemaakt tussen ‘vaste’, ‘sturende’ en ‘volgende’ bouwstenen. Deze werkwijze leidt er toe dat momenteel de concrete doelstellingen van voorliggend complex project niet duidelijk zijn.
- De raad ondersteunt de zeven te onderzoeken alternatieven en meent dat ze een brede ‘range’ van alternatieven omvat in het kader van voorliggend complex project . De raad vraagt om alle alternatieven op alle aspecten, doch wel strategisch te onderzoeken zodanig dat alle alternatieven (o.a. impact op land- en tuinbouw, natuur, economie: productiebedrijven en detailhandel) op een volwaardige manier aan elkaar worden afgewogen.