SARO ontving op 1 augustus 2011 een adviesvraag van minister Philippe Muyters over het ontwerpdecreet inzake het integratiespoor voor de milieueffect- en veiligheidsrapportering in de milieu- en stedenbouwkundige vergunningsprocedures. Het ontwerpdecreet beoogt een gedeeltelijke wijziging aan de MER-procedure en is gericht op het verkorten van de procedure en op het mogelijk maken van meer maatwerk. De initiatiefnemer moet niet meer over een goedgekeurd MER-rapport beschikken om op ontvankelijke wijze een vergunningsaanvraag in te dienen. Dit zou tijdswinst opleveren doordat de MER-procedure parallel zal verlopen met de vergunningsprocedure. Belangrijkste troef is dat er slechts één openbaar onderzoek moet gebeuren.
De raad erkent in zijn advies van 31 augustus 2011 de uitgangspunten van voorliggend ontwerpdecreet, gericht op een versnelling van procedures. SARO wijst echter op het belang om ook het tijdsverlies te beperken bij eventuele afkeuring van een MER-rapport. Op basis van het huidig ontwerpdecreet kan hierover geen uitspraak gedaan worden omdat de belangrijkste aspecten van het voorgenomen integratiespoor nog via uitvoeringsbesluiten zullen worden vastgelegd. SARO vraagt ook om werk te maken van de uitvoeringsbesluiten.
De raad formuleert in zijn advies verder bedenkingen bij de mogelijkheid om de procedure ‘on hold’ te zetten (tot de administratie alle gevraagde aanvullende informatie heeft ontvangen). De raad heeft eveneens vragen bij de meerwaarde van een verplichte voorafgaande beslissing door de opstellers van het MER-project. SARO acht het tevens raadzaam om als overgangsfase een sequentieel traject te behouden naast het integratiespoor. De raad wijst tenslotte ook op de verdere stappen die noodzakelijk zijn voor een verdere versnelling van processen (o.a. omgevingsvergunning).