Met de recente wijzigingen aan de VCRO verandert het adviesradenlandschap in het ruimtelijk beleid. SARO vindt het positief dat het maatschappelijk middenveld veel vroeger betrokken wordt bij de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan. Door een strategisch advies te voorzien op het niveau van het voorontwerp van RUP hoopt de Vlaamse Regering minder bezwaren te ontvangen in het kader van het openbaar onderzoek. Dit moet leiden tot een versnelling van het hele proces.
Binnen dit kader bracht SARO op 28 maart 2012 op vraag van minister Philippe Muyters voor het eerst een strategisch advies uit over een voorontwerp van een RUP, meer bepaald het RUP Wegverbinding Ieper-Veurne. Dit RUP streeft een oplossing na voor de verkeersproblematiek in de omgeving van Veurne en Ieper. Het is positief dat hierbij niet geopteerd werd voor de aanleg van een volledig nieuwe weg maar voor de optimalisatie van bestaande wegen gecombineerd met omleidingswegen rond verschillende dorpskernen. Positief is tevens dat met dit RUP de schrapping wordt doorgevoerd van de reservatiezone voor het niet gerealiseerde deel van de A19 tussen de N38 te Ieper en de N35 te Veurne.
SARO heeft niettemin diverse bemerkingen bij het voorontwerp. In essentie betreurt de raad de onduidelijke en ongemotiveerde onderbouwing van de weerhouden tracés. Doordat het RUP een lange voorgeschiedenis heeft gekend, is het RUP tevens gebaseerd op verouderde gegevens. Enkele recente ontwikkelingen zijn onvoldoende meegenomen. Gezien de belangrijke impact die de aanleg van de nieuwe omleidingswegen zal hebben op de omgeving, vraagt SARO om de keuze voor model 5 verder te verduidelijken en te motiveren en ook de keuze voor de tracés van de nieuwe wegen grondiger te onderbouwen. Ook vraagt de raad aandacht voor een volwaardige uitvoering van de milderende maatregelen om de impact van de nieuwe infrastructuren tot een minimum te beperken.